Tuesday, June 15, 2010

cuti sem yang lepas..

Sepanjang cuti sem selama 2 minggu dari 1 jun 2010-13 jun 2010, bemacam-macam perkara terjadi, sedih mahu pun gembira terjadi.. bermula dari aku turun tangga bas di medan kid, menarik bag ke railway station.. nasib baik tiada apa terjadi.. hajat di hati ingin suprise kan mak bapak but abg jafrul dtg ngan bapak.. terasa ipoh ini begitu indad dan permai dengan penduduknya yang baik, pohon saga yang rendang.. meneduhi kepanasan yang ku rasa.. menarik bag milik bapak ini menambahkan gayaku seorang perantau yang pulang ke kampung yang telah lama ditinggalkan..

sebaik tiba di greentown mall aku dan bapak suprise kan mak.. mak selalu telefon bertanyakan bila aku ingin pulang.. ya allah jika hidup baik bagiku hidupkanlah aku, tapi jika mati baik bagiku dan keluargaku matikanlah aku.. itulah yangku minta agar aku tak menyusahkan mereka berdua lagi.. mereka adalah insan yang ku kagumi di muka bumi ini, tak sanggupku lukakan hati mereka.. terjatuh dalam toilet ada sakit yang sedikit dapatku rasa tanpa ada sesiapa di situ, aku gagahkan juga diri untuk bangun dan nasib aku baik kerana ia dapat menginsafkan aku tentang sengsara hidup ini.. agaknya jika aku mengandung saat ini kemungkinan aku gugur agaknya kerana jatuhku betul2 sakit.. tapi dengan kuasa allah s.w.t aku tidak mengalami tulang patah agaknya kerana aku rajin minum susu + milo kot.. hehehe..
Pejalanan harianku seperti biasa siap di awal pagi selepas subuh, bersiap untuk ke pasar besar sebelum itu kami makan di mana2 gerai untuk minum pagi.. begitulah sepanjang hari aku akan minum bersama mak,bapak dan kak nani selepas hantar budak2 ke sekolah.. ada suatu hari rasa ingin bertukar selera selain roti canai , kami mencuba mkn di sebuah gerai,tapi org yang order ni.. lain dipesan lain yg dapat.. minta milo kosong 2 dan milo biasa 2 di buat 2 milo o'.. bapak minta wantan hor diberi mee kari.. adoi.. serik gak nk dtg kedai tu lagi.. bila di beri layanan macam tu.. [BANNED]

tapi sepanjang di sana roti canai di pagi hari adalah seakan-akan suatu kewajipan .. aku rasa bertuah kerana aku tidak rasa bosan , kerana menemani mak ke pasar, menjaga kedai adalah aktiviti yang kurasakan seronok, memasak dan mengemas dapur jadi biasa bagiku, mungkin tak ramai yang suka aktiviti ini tetapi terasa masa berlalu begitu pantas..melihat cuti sekolah yang tiba membuatkan aktiviti budak2 bebas tanpa baju sekolah,selagi aunty mereka tak balik boleh lar mereka mengada2.. kalo tak asyik jerit jer kak janna ni.. but, luckly kak janna dgr nasihat anin.. jgn biasakan tinggi suara, bingit telinga ini.. malu jiran dengar..
satu lagi sikap jiran ku yang baku aku sedar dalam kita baik dengan dia , rupanya dia ada cara nak tarik pekerja mak kerja dgn dia.. cari lah org lain.. adoi.. jiran umpama saudara kita yang hampir, dalam baik2 kita tak tahu niat dia sebenar..
Kejadian yang ku tak blh lupa semasa naik kereta uncle rahim pergi ke sungkai , saya dan nabilah tertidur dalam kereta.. jauh gak sungkai ni dari ipoh (rasa mcm masuk kg' sendiri jer)ramai saudara-mara mak disini.. selepas turun tol, uncle berhenti tepi stesyen esso dkt simpang , kemudian kereta myvi mak dan bapak menyusul , uncle rahim pun ikut dari belakang dalam mamai2 aku dengar aunty maah jerit "bang budak tu.. budak tu..." bekali-kali aunty maah jerit... dgr tayar bergesel dgn jalan begitu kuat.. sekali "BANG".. terasa hentakan dikereta seakan benda menghentam dan terpelusuk jatuh..
aku pun terjaga dari dentuman, lihat nabilah aunty maah masih lagi mejerit "budak tu bang, ya allah" aku segera dengan spontan bukak pintu dah terus keluar dari kereta dan lihat sekujur tubuh terterap dalam keadaan kadudukan katak, muka menyembah bumi, aku lantas membaca bismillah dan dalam hati hanya tuhan yang tahu takutnya aku dan aku sedia terima apa saja keadaan mangsa yang dihadapan ku sekarang..
melihat tiada pendarahan teruk di muka dan anggota badannya, aku segera mengerakkan dia agar dia sedar dan respon dari mangsa baik, dia membuka mata dan uncle rahim segera mendukung budak itu untuk di bawa ke klinik @hospital berdekatan.. semasa uncle masuk kan budak tu kedalam kereta, aku segere mengapai selipar dan beg duit mangsa, hanya sebelah selipar yg aku jumpa dan bersepah aiskrim malaysia bertaburan dijalanan.. hendak mengambil tapi itu semua tidak penting, asalkan mangsa sedar dan masih bernyawa itu sudah baik, dengan ilmu first aid yang aku ada dapatlah aku praktikkan ketika itu, niatku untuk membantu datang tanpa disuruh.. kerana aku sedar tindakan pertama kita menentukan magsa dapat hidup atau tidak.. ya aku percaya ajal maut ditangan tuhan tapi, selagi keadaan dapat dikawal dan di perbaiki seeloknya kita bantulah siapa saja mereka ini..sesungguhnya tuhan itu maha pemurah dan penyayang.. 
semasa menaiki kereta... mencari klinik berdekatan,budak ini bangun dalam keaadaan terpinga-pinga..aku biarkan saja dia begitu, lelaki yang berada ditempat kejadian kemalangan , memberikan isyarat tangan megarahkan kami mengikut jalannya.. uncle org ni nk tlg kita.. menuju ke klinik yang pintunya masih lagi tertutup, uncle mendukung budak itu yang masih belum diketahui nama lagi untuk masuk ke dalam klinik, lelaki bertopi kuning ini cuba membantu dengan memanggil petugas klinik merawat mangsa.. dalam hatiku (baik sungguh org ni,sedaya-upaya cuba membantu menunjukkan arah ke klinik dan memanggil petugas medikal). semasa bertanya apa nama adik, dia tidak menjawab hanya terdiam dan mula meronta untuk pulang, semasa bertanya ayah apa nama? dia kata ayah dah lama meninggal.. kami menjadi serba-salah kerana bertanyakan soalan yang salah.. kemudian budak tu mula menangis inginkan mak.. kami terpaksa menipu dengan mengata mak dalam perjalanan, apa harus aku lakukan?? budak ni nampak tak apa2, tapi adakah keadaan dia benar2 ok? atau hanya luaran saja? semasa menunggu, datang seorang cina dengan t-shirt dan seluar pendek mengayuh basikal di luar kawasan klinik, ada apa ni? budak ni baru saja kena langgar dengan kereta pagi ini.. ok2 , bawak masuk.. hari ahad.
patut la dia berpakaian begitu, hari minggu di sungkai tak banyak kes serious yang harus di handle,jadi penampilan tidak penting asalkan nyawa mangsa dapat di selamatkan, aku mula terbayang langkah seterusnya yang akan dilakukan, Dr ang, rupanya dia sudah lama berkhidmat di sini sampai uncle rahim pun kenal dengan dia, semasa dia berkhidmat di tapah 10 tahun dulu.. macam jejak kasih pulak, selepas dr ang buka pintu kami pun masuk, wah aircond kuatnya..terasa angin sejuk.. aku dan nabilah memapah mangsa ke dalam klinik, doktor ni baik .. adik duduk dulu, nanti kita beli ais krim yang adik jatuh tadi lepas rawatan ya.. gayaku cuba memancing budak ini untuk kurang menangis.. doktor check blood pressure, heart rate.. then, he clean those wound with antiseptic.. budak tu masih lagi menangis dan inginkan mak dia.. aku tak dapat melakukan apa selain cuba menenangkan dia, tapi doktor kata biasalah tu dia stress,kadang-kadang patient boleh react lebih dari tu sebab dia masih lagi blur dengan accident yang happen.. in that case, just leave her like that because in that manner she can slowly calm down.. after the treatment, they will send her to hospital slim river to get the well treatment and x-ray. walaupun kita tak nampak luka tu but internal bleeding is more dangerous than that...so the best to get treatment in hospital because the victim is children.
so rancangan ingin ke rumah kenduri kahwin bertukar menjadi melawat hospital.. segalanya perancangan allah, kita hanya mampu merancang dan tuhan menentukan.. ada hikmah di sebaliknya.. (bersambung)

No comments:

Post a Comment