Monday, November 26, 2012

be patient




Nabi memujuk, “Seorang mukmin yang bergaul dengan masyarakat dan sabar dengan kepedihan dan kepayahan yang ditimbulkan oleh masyarakatnya, adalah lebih besar ganjarannya daripada mukmin yang tidak bergaul dengan masyarakat dan tidak sabar atas kepedihan, kepayahan dan kejahatan masyarakatnya.” (HR. Bukhari, al-Tirmizi dan Ahmad, sahih).
Ya, Allah, kami mengadu kepada-Mu dengan sikap manusia yang suka tergesa-gesa menghukum.
Kita tidak perlu membalas sikap keras mereka dengan kekerasan yang sama. Biar kita tersalah tidak menghukum daripada tersalah menghukum.

Nabi sungguh hebat memotivasikan kita, “Bertakwalah kepada Allah di mana jua kamu berada. Ikutilah kejahatan dengan kebaikan nescaya kebaikan itu dapat menghapuskan kejahatan. Dan berakhlaklah kamu sesama manusia dengan akhlak yang baik.” (Riwayat Ahmad dan lain-lain).

Kami berterima-kasih kepada-Mu, ya Allah kerana menghadirkan para ulama pewaris Nabi yang istiqamah menerangkan manhaj hidup yang mudah lagi memudahkan. Bukan bermudah-mudah. Bukan pula memayah-mayahkan. Dengan kejernihan fikrah mereka, kami tenang melangkah.



p/s : menyimpan perasaan ketidak puashatian dlm diri sendiri tanpa menonjolkan pada orang lain.. adalah lebih baik.. dari membuatkan orang lain terasa hati... kerana sekali hati dipaku dengan kata2 seseorang....... kemaafan insya-allah akan diperolehi tapi, bekasnya masih tertinggal..... umpama sebatang kayu yang ditukul dengan paku... paku masih boleh dikeluarkan.. tapi.. berbekas... choose whatever it is..


dia kata terasa hati... dengan anin might be... tapi, pernah dia fikir dan rasa... tentang perasaan anin pulak?? pernahkah dia rasa apa yg anin rasa SELAMA ini?? pernahkah dia berada ditempat anin.. rasa apa yg anin rasa.. (be in my shoe)?? dimalukan dihadapan semua orang-ditengking-dibekukan mulut dari berbicara- i'm glad kak soleha ada time tu.. dia yg tenangkan perasaanku saat itu... tak siapa tahu aku cuba be P+ve (maybe dia stress tu) but, tak dinafikan... rasa nk balas balik- but, i know... i'm not that good in arguing.. like i say to myself.. aku bukan seperti dia..and i'm TOTALLY not like her..  -then, i keep quiet...................... few second then, i move out from that area... no more feel sorry....- apa nak jadi-jadilah..... (anis husna i miss u......) ~hehhehe.. tiba2 je...
tips utk reduce kemarahan:

  1.  think back again bila nk marah-jgn dengar bisikan syaitan tu... count 1,2,3....... till 10..   tak dinafikan syaitan selalu menghasut kita untuk bergaduh sesama sendiri... perlukah kita terpengaruh?? kita dah besar- be MATURED... berbaikllah sesama kita.. jgn buat org lain yg nk sesuai dgn kita... sesuaikan diri kita dgn siapa saja... - so u can be with everyone.. apa orang cakap.. kita masuk dengan siapa saja.. FLEXIBLE (bkn bergeng2)
  2. istighfar banyak2...... 
  3. amik wudhu'
  4. baca quran... =)
  5. tengok muka kak ayu, anis & kak soleha.. hehhehe... add point**


references :
http://sebarkanbahagia.blogspot.com/2012/08/sweetnya-allah-pada-kita.html





No comments:

Post a Comment